تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۳
محسن برهانی در گفتگو با رویداد۲۴:

نظامی که اراده بر بقا داشته باشد، محال است با مشروعیت‌زدایی ساقط شود | انتخابات را تحریم کردیم خب بعدش چه؟

محسن برهانی، وکیل و حقو‌قدان، بر این عقیده است که با تحریم انتخابات اتفاقی رخ نخواهد داد و بهترین کار این است که سر راه اقتدارگرایان مانع ایجاد کنیم و حداقل چندگام حرکت کنیم.

نظامی که اراده بر بقا داشته باشد، محال است با مشروعیت‌زدایی ساقط شود | انتخابات را تحریم کردیم خب بعدش چه؟

رویداد ۲۴ | زینب غبیشاوی: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۱۵ تیرماه میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار می‌شود. انتخاباتی که در دور اول چیزی حدود ۴۰ درصد مشارکت‌کننده داشت و درهمین مشارکت حداقلی، برای اولین‌بار بعد از مدت‌ها اصلاح‌طلبان اکثریت آرا را به دست آوردند. میزان مشارکت نشان داد آرای اصولگرایان ریزش زیادی داشته است. با این حال به نظر می‌رسد این انتخابات که تحریمی‌های زیادی هم داشته، از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد.

‌یک طرف کاندیدایی قرار دارد که سال‌ها دولت سایه تشکیل داده و در زمان مدیریتش جز تحریم و قطع‌نامه چیزی بر ملت تحمیل نکرده، از آن سو کاندیدایی حضور دارد که می‌گوید خواسته‌های مردم اهمیت زیادی دارد و هرچه زودتر باید بساط تحریم و کاسبان تحریم را برچید.


بیشتربخوانید: جلیلی هرگز دیپلمات نبوده و کارش تجسس‌ در زندگی خصوصی مردم بوده و هست | جلیلی یک متوهم است که اصلا دیپلماسی بلد نیست | قصد ندارم مسئول سیاست خارجی باشم 


محسن برهانی حقوقدان و استاد دانشگاه تهران در رابطه با اینکه چرا رای‌دادن در این انتخابات اهمیت زیادی دارد، به  رویداد۲۴ می‌گوید: کسانی که تحریم را تئوریزه می‌کنند، باید به این سوال پاسخ دهند که اگر انتخابات را تحریم کردیم، در نهایت قرار است به چه چیزی برسیم؟ برخی از دوستان می‌گویند می‌خواهیم با این کار از نظام مشروعیت‌زدایی کنیم. من می‌گویم قبول! مشروعیت‌زدایی کنید، خب بعد از آن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 

وی ادامه می‌دهد: مشروعیت‌زدایی، ۴۰ درصد، ۵۰ درصد ، ۷۰ درصد و ۷۵ درصد! نظامی که اراده بر بقا داشته باشد، محال است با مشروعیت‌زدایی ساقط شود. در تاریخ سابقه ندارد، از همین رو باید این افکار و اندیشه‌ها را کنار بگذاریم. 

اینکه می‌گویند به فلان فرد رای دهیم تا کار نظام یکسره شود، حرف کودکانه ای است، چون کار یکسره نمی‌شود

برهانی در ادامه تصریح می‌کند: بر فرض محال بگوییم می‌خواهد ساقط شود، چگونه ساقط می‌شود؟ با خون جوانان این کشور در خیابان؟  یا با مداخله خارجی؟ خب مگر قرار نبود خون این مردم ریخته نشود! این نسخه‌ها که باعث ریخته شدن خون مردم است. هنر این است وقتی یک اکت سیاسی بزرگ با عدم رای دادن داریم، آن را نقد کنیم و الان کاری کنیم که این ۶۰ درصد با این ۲۰ درصد جمع شود تا بتوانیم گام مهمی در مسیر جمهوری‌خواهی ، دموکراسی‌خواهی و حقوق ملت برداریم. 

برهانی با اشاره به سخنان آن بخشی از جامعه که می‌گویند به جلیلی رای دهیم، تا کار یکسره شود، گفت: من خواهش می‌کنم این سه سال دولت رئیسی را تحلیل کنید. این فشار بیشتر و بیشتر می‌شود، این حرف کودکانه را کنار بگذارید که فلان فرد بیایید تا کار یک سره شود. اساسا کار یکسره نخواهد شد. حالا که کار یکسره نخواهد شد چه کنیم؟ خب باید دنبال بهترین گزینه باید باشیم. بهترین گزینه اقدام مدنی غیرخشونت‌آمیز برای احقاق حقوق است و چه بهتر از این انتخابات؟اشکال ندارد، اگر به نتیجه نرسیدیم بار دیگر استراتژی را عوض می‌کنیم.

او در ادامه می‌گوید: خواهش من از دوستان این است که بدانند داستان ما داستان سه سال و ده سال و  ۲۵ سال و ۴۵ سال نیست. مسیر ۱۲۰ سال ۱۵۰ سال مشروطه‌خواهی ایران است. این یک پروسه طولانی است ‌و نباید آن را یک مسیر کوتاه دید؛ الان می‌توانیم جلوی اقتدارگرایان یک مانع ایجاد کنیم، خب حالا مانع را ایجاد کنیم و دو گام به جلو برداریم، بقیه آن را هم بعدا مدیریت می‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما